Mine meninger – semifinale 1, 6. mai 2014

Da er vi faktisk i Eurovision-uka, dere! Herligheten begynner med semifinale én på tirsdag, og nå etter førsteinntrykk og kåring av årets videoer blir det en liten forhåndstitt på deltakersangene. Mye vann har rent under broen siden januar, og for mange flere enn i fjor så har jeg endret mening om låtene. Det er ikke bare førsteinntrykket som gjelder. Her er mine vurderinger for semifinale én; 10 land går videre, seks må reise hjem.

1. ARMENIA
«(You are) Not alone» – Aram MP3
Mitt førsteinntrykk: Sterk 4
Mitt inntrykk før ESC: 5

En av de aller største favorittene åpner showet. Aram MP3 leverer en sang som ikke følger et tradisjonelt mønster – den begynner som ballade, så et langt parti der man legger på lag på lag, før man til slutt noe overraskende går over i et dubstep-refreng. Sangen avslutter som ballade igjen. En sang som rettmessig hører til favorittene, men som kan distansere seg fra potensielle publikumsstemmer. Jeg har begynt å virkelig like denne her, og aksepterer til og med dubstep-refrenget, selv om jeg ikke er begeistret for det. Bedrøvelig engelsk-uttale! Forventer et spektakulært show.

Til finale: Garantert.
Vinnersjanser: Nokså gode.

2. LATVIA
«Cake to bake» – Aarzemnieki
Mitt førsteinntrykk: 1
Mitt inntrykk før ESC: 1

Årets dårligste sang i Eurovision Song Contest. Det er sikkert noen som blir sjarmert av sangen som gir inntrykk av at det er noen gladkristne sosialarbeidere som prøver å være hippe for umotiverte ungdommer. Jeg bryr meg ikke om alle referansene i sangen. Dette er bare skikkelig dårlig. Vi har en kokebok dere kan låne, Latvia. Bedre det enn at dere opptrer på tirsdag. Kan få nok ironiske stemmer.

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanser: Ingen.

3. ESTLAND
«Amazing» – Tanja
Mitt førsteinntrykk: Sterk 2
Mitt inntrykk før ESC: Svak 3

En midt-på-treet dancelåt fra Estland. Det er ingenting som stikker seg ut på noen som helst måte. Rytmene er ganske billige, og de høye «amazing»-partiene er ganske påtrengende. Det er gjennomsnittlig. Jeg klarer ikke å engasjere meg for denne, men jeg skipper ikke denne sangen på Spotify. Men blant mange ballader kan det bli en del stemmer på noe som er mer dansbart. Første skikkelige sur-sang-varsel.

Til finale: Gode sjanser.
Vinnersjanser: Ingen.

4. SVERIGE
«Undo» – Sanna Nielsen
Mitt førsteinntrykk: 4
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 4

Sverige kommer med en bunnsolid ballade i år. Man har hentet frem de fleste verktøyene i den svenske hitmaker-verktøykassen for denne. Sangen er godt bygd opp og er akkurat riktig for Eurovision Song Contest. Stemmen hennes er en av årets beste, og vi forstår lett at hun er til å stole på vokalmessig. Sanna klarer å høres både sårbar og bestemt på, og det er godt gjort. Men jeg trekker for billig rytme og for hjerterytme – det er gjort så mange ganger før.

Til finale: Nesten garantert.
Vinnersjanser: Gode.

5. ISLAND
«No prejudice» – Pollapönk
Mitt førsteinntrykk: 3
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 3

Jeg var nok litt snill da jeg ga 3 i førsteinntrykket, men de har heldigvis forbedret seg siden da. Å oversette til engelsk er et smart trekk i en sang der det er budskapet som er viktigst. Ingen andre enn islendinger forstår islandsk, og da blir budskapet borte. Det blir moro å se på scenen, og jeg regner med at vi får noen politiske markører på scenen. Det er en representant fra det islandske Alltinget i bandet, og jeg tror ingen norske politikere ville turt å markere noe viktig på scenen. Men jeg har tro på Island.

Til finale: Gode sjanser.
Vinnersjanser: Ingen.

6. ALBANIA
«One night’s anger» – Hersi Matmuja
Mitt førsteinntrykk: Sterk 4
Mitt inntrykk før ESC: Svak 3

Å, Albania. Hvordan kunne dere gjøre det så feil? Hørte dere ikke på meg? Her hadde jeg skikkelig tro på dette bidraget, og trodde det kom til å bli fantastisk med noen større endringer. De kjipe gitarsoloene som skulle bort er beholdt – og til og med har en av dem blitt utvidet. Ikke nok med det; Albania oversetter nokså mystiske «Zemerimi i një natë» til engelsk, et språk som Hersi Matmuja åpenbart ikke behersker. Føler nesten at jeg forstår denne sangen bedre på albansk. Denne sangen har blitt en sutrerock-låt.

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanser: Ingen.

7. RUSSLAND
«Shine» – Tolmachevy Sisters
Mitt førsteinntrykk: Sterk 2
Mitt inntrykk før ESC: Svak 3

Naiv og ekstremt ufarlig popsang fra den russiske bjørnen. De uklanderlige Tolmachevy-søstrene er så forskjellig fra det vi ser politisk av Russland. Det er egentlig litt synd på Tolmachevy-søstrene når vi legger på politiske hentydninger i deres deltakelse. Sangen er likevel gjennomført gjennomsnittlig og høres ut som en radiopoplåt fra noen år tilbake. Jeg tror det ikke, men den har litt «Running scared» over seg.

Til finale: 99 % sikkert.
Vinnersjanser: Veldig tvilsomt.

8. ASERBAJDSJAN
«Start a fire» – Dilara Kazimova
Mitt førsteinntrykk: 4
Mitt inntrykk før ESC: 4

Aserbajdsjan ble nummer to i fjor med en slesk kar med en gjennomsnittlig sang – det eneste vi husker er danseren i boksen. «Start a fire» er en bedre sang, så da går det vel veien for Aserbajdsjan, som har tatt uforholdsmessig mange topp 5-plasseringer siden de debuterte i ESC i 2007. Det som taler mot er selvsagt at den er en av mange ballader, og at den egentlig mangler et refreng. Dilara Kazimova synger veldig bra, selv om jeg ikke klarer helt knekken i stemmen hennes. Den kommer nok til å slå an både i øst og vest.

Til finale: Garantert.
Vinnersjanser: Gode.

9. UKRAINA
«Tick-tock» – Marija Jaremtsjuk
Mitt førsteinntrykk: Sterk 2
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 2

«Tick-tock» var en av de første sangene jeg omtalte i år, og det om Ukraina har gjort med sangen er bemerkelsesverdig. Sangen er strammet opp og strømlinjeformet, men i prosessen har den blitt påfallende mindre catchy. Det første «tick-tock»-refrenget gikk rett inn i hjernen min og ble igjen. Det var bokstavrim og enderim som gjorde den til øreorm, og nå er det borte. Jeg savner også det uforklarlige rimet «You make me glow / My love is inexhaustible«. Hvem kan ha tenkt: «Ja, det rimer»? Men mye av oppstrammingen av låten har hjulpet, så da er den like god som før.

Til finale: Garantert.
Vinnersjanse: Små.

10. BELGIA
«Mother» – Axel Hirsoux
Mitt førsteinntrykk: Sterk 3
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 1

Å, min skaper. Jeg orker ikke denne sutreballaden en eneste gang til. Første gang man hører denne sangen kan man sette pris på Axel Hirsoux’s fine stemme, og den er jo harmonisk og melodisk. Men hører du denne nok ganger så er det bare plagsomt. Alle gode mødre skal bli hyllet, men her er det smurt så tjukt på at man blir kvalm. Hirsoux går virkelig inn for å høres ut som en mammadalt, og det er bare helt feil.

Til finale: Lite sannsynlig.
Vinnersjanse: Ingen.

11. MOLDOVA
«Wild soul» – Cristina Scarlat
Mitt førsteinntrykk: Sterk 3
Mitt inntrykk før ESC: 2

Mørk og mystisk skrudd til 11. «Wild soul» er noe så rart som en powerballade som bruker dubstep – men ikke som Armenia der det er egentlig er to forskjellige sanger. Her kommer dubstepen inn som forstyrrende sproing, bzzzz og plonk hele tiden. En melodisk sang med en god, men påtrengende stemme der det igjen er smurt så tjukt på at det ikke blir troverdig. En av årets mest masete sanger. Håper på en forvandling som Moldova i fjor.

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanse: Ingen.

12. SAN MARINO
«Maybe (Forse)» – Valentina Monetta
Mitt førsteinntrykk: Svak 3
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 2

Årets mest anonyme ballade. Teksten er ganske naiv og handler mest om fremtidsønsker og hvordan forelskelsen kommer til å lykkes. Og en slik sang synger Valentina Monetta (39). Klart at troverdigheten mangler. Hun synger ganske bra til å tydeligvis være eneste artist fra San Marino (dette er hennes tredje deltakelse på rad), ikke noe spesielt å utsette på det. Men sangen er ikke tidløs, den er gammeldags.

Til finale: Neppe.
Vinnersjanse: Ingen.

13. PORTUGAL
«Quero ser tua» – Suzy
Mitt førsteinntrykk: Sterk 1
Mitt inntrykk før ESC: 1

Et forferdelig dårlig bidrag fra Portugal. De fortjener honnør for å komme med en up-tempo-låt i dette balladeåret, men denne sangen er under enhver kritikk. Det er repeterende, det er irriterende rytmer og så hjelpeløs melodilinje at det er åpenbart at Portugal trenger låtskriverhjelp. Hvor er svenskene her? «Quero ser tua» er så amatørmessig at det virker som om Portugal har sendt denne sangen fordi de ikke vil gjøre det bra. Hvor dårlige kan de andre sangene i den portugisiske finalen ha vært? Soleklar tissepause, hvis man ikke vil høre på Suzy maltraktere denne sangen, da.

Til finale: Nei.
Vinnersjanse: Hahaha.

14. NEDERLAND
«Calm after the storm» – The Common Linnets
Mitt førsteinntrykk: Sterk 5
Mitt inntrykk før ESC: Svak 6

Et mesterstykke og en genistrek fra Nederland. Etter en annerledes poplåt med formidable Anouk i fjor, blir det country i år. For en befrielse! Ordentlig country! «Calm after the storm» er en nytelse fra første tone til siste og man føler seg et bedre menneske når sangen er slutt. I hvert fall hvis man måtte høre det portugisiske bidraget først. Jeg liker at de har justert rytmegitaren litt skarpere, det skaper nok en dimensjon i denne sangen. Hadde verden vært rettferdig hadde denne sangen vunnet soleklart. Men verden er ikke rettferdig.

Til finale: Ja, det tror jeg.
Vinnersjanse: Nei.

15. MONTENEGRO
«Moj svijet» – Sergej Tsjetkovitsj
Mitt førsteinntrykk: 3
Mitt inntrykk før ESC: 3

Årets eneste balkanballade, og det er ikke en av de beste som har vært i Eurovision Song Contest. Sangen har alle elementene, men de er ikke rett satt sammen. For eksempel er refrenget ganske dårlig; det er ikke en minneverdig melodi gjennom refrenget. ESC har blitt litt bortskjemt med gode balkanballader, og den faller litt gjennom. Sergej synger overbevisende (i hvert fall i innspilt versjon), og jeg tror dette blir smakfullt på scenen.

Til finale: Det er på håret i så fall.
Vinnersjanse: Nei.

16. UNGARN
«Running» – András Kállay-Saunders
Mitt førsteinntrykk: 5
Mitt inntrykk før ESC: 5

Det er stor fallhøyde for Ungarn i år. András Kállay-Saunders deltar med en skikkelig, skikkelig god poplåt, men kommer dette til å drukne i temaet som er så tydelig i teksten og i videoen? Hvordan kommer det til å bli på scenen, hvor tydelig vil de gjøre det? Balansegangen der er hårfin; for tydelig og det vil ikke passe inn og for utydelig, så drukner budskapet. Jeg liker virkelig denne sangen!

Til finale: Ja.
Vinnersjanse: Nesten utenkelig.

Legg igjen en kommentar

Filed under Albania, Armenia, Aserbajdsjan, Belgia, Estland, Eurovision, Island, Latvia, Moldova, Montenegro, Nederland, Portugal, Russland, San Marino, Sverige, Ukraina, Uncategorized, Ungarn

Legg igjen en kommentar