Mine meninger – semifinale 2, 8. mai 2014

Deltakerne i 2. semifinale skal i ilden 8. mai, og det er nå Norge gjør sin entré i Eurovision Song Contest 2014. Bare 5 av 15 deltakere må reise hjem etter semifinalen, så det burde være mulig for Norge å komme seg velberget gjennom semifinalen. Det er tross alt lørdagen som gjelder.

1. MALTA
«Coming home» – Firelight
Mitt førsteinntrykk: Sterk 3
Mitt inntrykk før ESC: 3

Mumford & Sons avdeling Malta kommer med en ganske masete sang om kjærligheten. Den er masete akkurat som kjærligheten i tenårene. Det virker rett og slett som om de prøver for mye, det blir mye skriking som ødelegger litt for det gode drivet i sangen. Ro litt ned, så blir dette mye bedre. De synger i munnen på hverandre også. Refrenget er ikke bra nok heller, og der blir de virkelig skrikete.

Til finale: Gode sjanser.
Vinnersjanse: Ingen.

2. ISRAEL
«Same heart» – Mei Feingold
Mitt førsteinntrykk: 4
Mitt inntrykk før ESC: Svak 5

Årets første rockepike med en litt schizofren sang der det plutselig kommer et danceinnslag etter første refreng. Ellers en rett frem rockelåt med et godt hook og et refreng som fungerer gjennom hele låta. Morsomt med for mange stavelser til få noter i første vers. Det hebraiske innslaget er den beste delen i sangen – det er skarpere i kantene enn resten på engelsk. Denne sangen har vokst godt for meg.

Til finale: Ganske sikkert.
Vinnersjanse: Ingen.

3. NORGE
«Silent storm» – Carl Espen
Mitt førsteinntrykk: 5
Mitt inntrykk før ESC: Svak 5

Konseptet for det norske bidraget er fantastisk: en barsk mann som synger várt og følsomt om det å ikke kunne uttrykke følelsene sine. Josefin Winthers sang er en nydelig liten ballade og Carl Espens stemme er uvanlig. Det er likevel deler av sangen, spesielt i versene, der det går litt for sakte. Jeg skulle gjerne også sett at Carl Espen fikk skinne enda mer enn det han gjør. Og at engelsken var bedre.

Til finale: Garantert.
Vinnersjanse: Marginal.

4. GEORGIA
«Three minutes to Earth» – The Shin & Mariko
Mitt førsteinntrykk: Svak 2
Mitt inntrykk før ESC: Svak 2

Det er sjelden vi ser en så forvirrende sang som «Three minutes to Earth«. Her har alle låtskriverne i hippiekollektivet samlet seg og på veldig demokratisk måte gått inn for at alle skal få ha med en del av sangen de selv har skrevet i det ferdige produktet. Og slik høres det ut. Teksten er nesten på samme måte, og fullstendig uten mening. Isolert sett er dette gode musikere og det er gode tendenser her og der, men som en helhet er dette ille.

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanse: Ingen.

5. POLEN
«My slowanie – We are Slavic» – Donatan & Cleo
Mitt førsteinntrykk: Svak 2
Mitt inntrykk før ESC: Svak 2

En vanskelig balansegang for Polen dette. Hvis dette blir gjort med glimt i øyet og tilstrekkelig distanse er ikke dette så ille, men er det gjort på ramme alvor så er denne hyllesten til den slaviske rasen fullstendig malplassert. Jeg tror ikke de klarer å balansere dette rett. Jeg synes også at sangen er masete, og selv om rytmene er ganske bra så blir det veldig ensformig.

Til finale: Garantert.
Vinnersjanse: Ingen.

6. ØSTERRIKE
«Rise like a phoenix» – Conchita Wurst
Mitt førsteinntrykk: 3
Mitt inntrykk før ESC: Svak 4

En fabelaktig artist på alle måter deltar for Østerrike. Conchita Wurst sin stemme er nok den beste i årets Eurovision Song Contest – den er klar, melodiøs og har en stor dybde og klang. Det som er så bra med denne sangen er at den konkurrerer på lik linje med de andre sangene, skjegget hennes blir irrelevant i denne sammenhengen. Det er Dana International fra 1998 om igjen, og da ble det seier. Men «Rise like a phoenix» er ikke en så veldig bra sang, dessverre. Kraftfull ballade, ja, men den bryter ikke helt gjennom.

Til finale: Høyst sannsynligvis
Vinnersjanse: Marginal.

7. LITAUEN
«Attention» – Vilija Mataciunaite
Mitt førsteinntrykk: 2
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 1

Litauens rop om oppmerksomhet engasjerer på ingen måte. Tempoet i sangen er så heseblesende og masete at jeg blir helt stresset. Og det samme med stemmen til Vilija, den borer seg inn i hjernen og skaper ingenting annet enn hodepine. Kanskje noen hjerneceller faller ut også. Og den vokale scratchingen er sannsynligvis årets dårligste idé. Sangen faller mellom alle stoler. Dette er piggtrådmusikk!

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanse: Ingen.

8. FINLAND
«Something better» – Softengine

Mitt førsteinntrykk: Sterk 2
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 2

Tenåringer som prøver å være Coldplay. Jeg har selv ingen problemer med å si at jeg gjerne kan høre på Coldplay, men selv om ungdommene i Softengine tydeligvis har energien som skal til, så er sangen ikke bra nok. Den følger formelen for stadionrock til punkt og prikke, men refrenget er skikkelig dårlig – altfor kort, ikke minneverdig og det mangler en god melodi. Det blir masete og litt for mye energi. Det kommer nok til å fungere bra på scenen. Jeg kan ikke forstå at alle i både «Inför Eurovision» på SVT og i «Adresse København» på NRK er så fullstendig solgt på denne sangen – et av årets store mysterier.

Til finale: Sannsynligvis.
Vinnersjanse: Ingen.

9. IRLAND
«Heartbeat» – Can-Linn feat. Kasey Smith
Mitt førsteinntrykk: Svak 3
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 3

En generell europeisk popmelodi med akkurat nok irske elementer til å markere den som Irlands bidrag. Ingenting klanderverdig med denne sangen, og den ligger godt i øret. Men det er ikke ett eneste kreativt eller nyskapende element i denne sangen. Og det må trekkes poeng på at den er som en blåkopi av fjorårets vinnerbidrag i fjor, «Only teardrops«, bare en god del dårligere. Jeg liker den likevel bedre enn jeg burde.

Til finale: Sannsynligvis.
Vinnersjanse: Ingen.

10. HVITERUSSLAND
«Cheesecake» – Teo
Mitt førsteinntrykk: Svak 2
Mitt inntrykk før ESC: Svak 2

Nok en sang jeg bare sukker til og rister på hodet. Håpløs, cheesy tekst og masete rytmer og rapp. Akkurat det samme som går igjen i samfulle tre minutter. Ingen utvikling i det hele tatt i sangen – de første ti sekundene er akkurat som de første ti sekundene. En virkelig ekkel kar som synger en fullstendig meningsløs sang. Begynner blæra å bli full? God anledning for tissepause!

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanse: Ingen.

11. MAKEDONIA
«To the sky» – Tijana
Mitt førsteinntrykk: 2
Mitt inntrykk før ESC: 2

Nok en midt-på-treet popsang som fremføres av en overentusiastisk sanger. Sangen høres foreldet med 5-10 år, det er så mange artister som har en lignende som tredje singel. Dere vet, den sangen som egentlig ikke er god nok, men som har blitt produsert litt for mye ved å legge på overentusiastisk rytme og der vokalisten «må ta litt ekstra i». Jeg synes denne sangen er kjedelig og jeg blir litt irritert av å høre på den.

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanse: Ingen.

12. SVEITS
«Hunter of stars» – Sebalter
Mitt førsteinntrykk: 3
Mitt inntrykk før ESC: Sterk 3

Endelig en virkelig gladsang! Litt banjo-pop er alltid velkommen, og felesolo og plystresolo tar oss med inn i den sprø verdenen til Sebalter. Jeg er veldig glad denne er med, endelig noen som ikke tar seg så seriøst ved å tro at sangen deres er en kandidat til å vinne uansett om hvor dårlig sangen er. Teksten på «Hunter of stars« er en av de mer forvirrende i år, og det er kanskje bra at Sebalter synger såpass dårlig engelsk slik at man ikke får med seg hva han synger. Jeg håper likevel at Sebalter klarer å formidle spillegleden og sjarmere Europa på torsdag. Det blir kanskje ikke noe finale, men Sveits klarer å få noen til å smile i hvert fall.

Til finale: Kanskje.
Vinnersjanse: Ingen.

13. HELLAS
«Rise up» – Freaky Fortune feat. RiskyKidd
Mitt førsteinntrykk: Sterk 3
Mitt inntrykk før ESC: Svak 4

Et av årets mest moderne bidrag kommer fra Hellas. Blandingen mellom hiphop og house som Freaky Fortune og RiskyKidd serverer oss er kanskje ganske så ensformig og repeterende, men det er et godt beat som endelig åpner for litt utagerende dansing, og det er velkomment i år. Den engasjerer! Men Hellas har fremdeles ikke lært at rappere ikke har noe sted i Eurovision Song Contest å gjøre.

Til finale: Ja.
Vinnersjanse: Ingen.

14. SLOVENIA
«Round and round» – Tinkara Kovac
Mitt førsteinntrykk: Sterk 4
Mitt inntrykk før ESC:  4

Alle hører at dette er langt fra beste sang i konkurransen, og det er jeg helt enig i, men av en eller annen grunn har dette blitt en av mine «guilty pleasures» i år. Det er melodisk og en fin helhet mellom vers og refreng. Jeg liker veldig godt melodien i hele refrenget. Som på Israels bidrag er delene på hjemlig språk de beste – her blir det mer mystisk. Så er det bare å kutte ned på fløytepartiene som er altfor store. Det blir vanskelig å overtale fløytespiller Tinkara Kovac til å gjøre.

Til finale: Ganske sannsynlig.
Vinnersjanse: Ingen.

15. ROMANIA
«Miracle» – Ovi & Paula Seling
Mitt førsteinntrykk: 2
Mitt inntrykk før ESC: Svak 2

Bronsevinnerne fra Eurovision Song Contest 2010 i Oslo er tilbake. Og brunsthylet til Paula Seling er her igjen. Sitt klar med paracet-en, for dette er soleklart den sangen i år som vil gi deg hodeverk. Romania har funnet ut at å kopiere suksessformelen fra Oslo er tingen, for dette er omtrent samme sang, bare enda mer irriterende. Sangen burde vært på minst fire minutter, for Ovi og Paula Seling synger i munnen på hverandre nesten hele tiden. Jeg takler ikke denne.

Til finale: Garantert.
Vinnersjanse: Ingen.

Legg igjen en kommentar

Filed under Østerrike, Eurovision, Finland, Georgia, Hellas, Hviterussland, Irland, Israel, Litauen, Makedonia, Malta, Norge, Polen, Romania, Slovenia, Sveits, Uncategorized

Legg igjen en kommentar