Førsteinntrykk 2021: Bulgaria

I fjor ble Europa kjent med at det finnes en Billie Eilish i Romania – og i Bulgaria også! «Tears getting sober» var en av forhåndsfavorittene før Eurovision Song Contest ble avlyst, og det med god grunn! Victoria sang strålende på en stemningsfull sang som for én gangs skyld hørtes ut som en Eurovision Song Contest-sang med fingeren på pulsen. Overraskende god tekst som mange kan kjenne seg igjen etter et brudd eller om man har blitt sviktet på andre måter. Bulgaria har siden 2016 deltatt med bravur i Eurovision Song Contest, med to topp 5-plasseringer. Og «Tears getting sober» hadde garantert sikret dem en ny topplassering.

Det er derfor lite overraskende at Victoria Georgijeva får sjansen for Bulgaria i år igjen. Bulgaria har paret Victoria opp med en rekke låtskrivere fra hele Europa, og de kom til slutt frem til seks forskjellige sanger som den bulgarske TV-kanalen BNT kunne velge blant. Sjangerbredden var liten til ikke-eksisterende, og det var klart at både BNT og Victoria selv ønsket en Tears getting sober 2. Til slutt var det enda en sang med en dobbeltbetydning i tittelen som vant, nemlig «Growing up is getting old«, skrevet i samarbeid med svenskene Maya Nalani, Helena Larsson og Oliver Björkvall.

Victoria prøvde seg først i X Factor Bulgaria i 2015, men nådde ikke helt opp og måtte nøye seg med en sjetteplass. Hennes første utgitte sanger var på bulgarsk, men har etter all oppmerksomheten rundt «Tears getting sober» i fjor gitt ut flere sanger på engelsk. Hennes første sang på engelsk, «I wanna know» ble spilt inn i USA og var nok med på å gi henne muligheten til å delta i Eurovision Song Contest for Bulgaria.

Førsteinntrykk

«Growing up is getting old» går ikke inn for å være en imponerende eller spektakulær sang, men den har en nærhet og en inderlighet vi sjelden ser i Eurovision Song Contest. Victoria har klart å gjøre en Tears getting sober 2, men denne sangen har kanskje enda mer troverdighet. Den treffer meg midt i magen. Teksten er vakker og sår, og så uendelig mye mer meningsfull enn det vi ellers får høre i ESC. Jeg tror svært mange kan identifisere seg med teksten, om det at du ikke strekker til mot forventningene. Det er litt merkelig, men jeg får med meg en slags positivitet ut av sangen – av typen «jeg har det ikke så bra, men jeg klarer meg». Jeg får årets første gåsehud på opp mot klimakset i sangen. Instrumentalsporet er nøkternt og stemningsfullt, men instrumentene klarer med sin tilstedeværelse og sitt fravær å forsterke Victorias vidunderlige formidling og fortelling. Jeg liker veldig godt metronomen i første vers. Det blir derimot litt nakent helt mot slutten av sangen.

10/10

Legg igjen en kommentar

Filed under Bulgaria, Eurovision, Eurovision Song Contest 2021, Førsteinntrykk, Førsteinntrykk 2021

Legg igjen en kommentar