Førsteinntrykk 2021: Kroatia

Med jevne mellomrom velger et av landene på Balkan å sende en balkanballade, selv om sjangeren er død, også i Eurovision Song Contest. I fjor fikk vi en ordentlig Eurovision Song Contest-ballade fra Kroatia, med uforståelig språk, overdrevne følelser, dramatisk instrumentering og dyktig vokalist. I tillegg la de på en helt unødvendig toneartsheving i siste refreng, i den villfarne tro at dette ville gi sangen noen sjanse utenfor Balkan. «Divlji vjetre» med Damir Kedžo hadde garantert ikke kvalifisert seg videre fra fjorårets klart sterkeste semifinale.

Damir Kedžo er en av fjorårets kvalifiserte artister som ikke ble spurt om å representere igjen, og han valgte også å stå over årets kroatiske finale Dora. Den som derimot var med var Mia Negovetic, artisten som Damir slo med minste mulige margin i fjor. Aller største forhåndsfavoritt var likevel vinneren av Dora 2016, Nina Kraljic, som delta med nok en ultrakroatisk sang, med etno-tunge «Rijeka«. Jeg fikk med meg TV-sendingen av Dora på kroatisk nett-TV, og det var egentlig bare «Rijeka» og Bernardas «Colors» som jeg bet meg merke i. Vinneren, «Tick-tock» med Albina gikk meg hus forbi. Albina fikk klart flest publikumsstemmer, og da hun også knepent vant jurystemmene var overraskelsen et faktum.

22-årige Albina Grčić er fersk som artist. Hun ble nummer tre i The Voice Hrvatska sist høst. Hennes første TV-deltakelse var likevel under X-Factor Adria i 2015. «Tick-tock» er hennes andre utgitte sang.

Førsteinntrykk

Jeg forstår at denne sangen ikke sto ut fra mengden! For dette er veldig generisk ESC-pop, selv om det er langt mer moderne enn det Kroatia vanligvis sender. Lett å mislike! Det at ett av versene er på kroatisk er ikke nok til å gi sangen særpreg. Refrenget prøver å være forførende, men faller flatt. Jeg er mest skuffet over refrenget som for det første ikke fungerer som refreng, for det andre er altfor langt og for det tredje er fullstendig uengasjerende. Det er farlig å gjenbruke titler av gamle ESC-suksesser: Albanias «Fairytale» med Eneda Tarifa ble nummer seksten i semifinalen i 2016. Håper de bytter bukser til Rotterdam-opptredenen.

4/10

Legg igjen en kommentar

Filed under Eurovision, Eurovision Song Contest 2021, Førsteinntrykk, Førsteinntrykk 2021, Kroatia

Legg igjen en kommentar